Välkommen!

Vill ditt barn börja spela fotboll i Ingarös P13? Skicka ett mail till info@ingaroif.se och kom ner på nästa träning.
Trygg idrottsmiljö på Ingarö IP!
25 apr
Äntligen seriepremiär!
11 apr
Camper och fotbollsskolor 2025
7 apr
Viktig info inför seriestart
28 mar
Lagfotografering fotboll
11 mar
Positivt matchklimat!
Igår, 17:57
Öppettider - Kansliet v.18 !
28 apr
Trygg idrottsmiljö på Ingarö IP!
25 apr
ICA Maxi Värmdö förlänger som huvudsponsor!
2 apr
Nu startar vi en ny friidrottsgrupp!
30 mar
Rapport från årsmötet
17 mar
Bordtennis: tjejträning i Skeppet
17 mar
Föreläsning Patrick Thorneus
12 mar
Vill ditt barn börja spela fotboll i Ingarös P13? Skicka ett mail till info@ingaroif.se och kom ner på nästa träning.
20 apr, 18:35 5 kommentarer
Viktiga saker inför premiären av seriespelet
Nu står seriespelet inför dörren och det finns några viktiga saker att tänka på inför premiären.
Svara på kallelserna i tid!
Kallelserna stänger vanligtvis onsdagen innan matchhelgen. Om du inte har svarat innan dess, ses detta som ett ”Kommer Inte”. Ledarna kommer därefter att se över varje matchtrupp och fylla på med spelare om det är nödvändigt. Om en spelare inte har svarat men ändå dyker upp, kommer vi tyvärr att informera spelaren om att laget är fullt och att kallelsen inte var besvarad.
Stängda kallelser
Från och med i år kommer kallelserna att vara stängda. Det betyder att ni inte kommer att se vilka som är med i en specifik match. Anledningen till detta är att spelarna kan flyttas mellan olika lag och nivåer av olika skäl. Vi kanske vill testa en spelare på en högre nivå, i en specifik position, eller ge en spelare som haft en tuff period på träning en lättare utmaning. Det finns ingen prestige i vilket lag man spelar eller med vilka man spelar. Om spelaren är uttagen till en specifik match finns det en anledning bakom. Spelarna utvecklas i olika takt och har olika perioder under en säsong. Vi ledare försöker hela tiden hitta rätt utmaning för varje spelare. Vi kommer att lista vem som är ansvarig ledare för matchen i informationen till matchen. Om det är något, kontakta dem.
Målvakter
I år kommer vi att kalla specifika målvakter till matchen. I informationen till matchen kommer det att framgå vem som är planerad målvakt. Om den uttagna målvakten inte kan delta eller tackar nej, kontakta även Maria Buskas i ledarstaben så att vi kan justera.
Träningsnärvaro
Vi ser fortfarande matchspel som ett tillfälle för träning och utveckling, snarare än fokus på resultat som mål eller segrar. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för både individuell och lagmässig utveckling är kontinuerlig träningsnärvaro på ordinarie träningar ett krav för att delta i matchspel. Vi värnar om att alla ska få chansen att lära och växa i en trygg och engagerande miljö.
Rotationsspel i äldre lag
Rotationsspel är något som redan är igång och kommer att fortsätta under säsongen. Då spelet går fortare, planerna är större och spelarna är mer fysiska, kommer detta inte att erbjudas till alla. Det är helt enkelt inte rätt utmaning för alla spelare. Men vi kommer att försöka så långt det går att sprida dessa tillfällen i truppen.
Speltid
Tidigare har målet varit att försöka fördela speltiden så jämt som möjligt under en match. I år kommer vi att ändra den principen till att alla ska delta när man är kallad till en match. Detta beror på flera orsaker, men främst på kondition och dagsform. Om man inte har tränat tillräckligt kan orken tryta, och då kan man få göra något extra byte för att ha tillräckligt med energi när man faktiskt är på planen. Detta gäller både under seriespel och de cupspel som kommer under säsongen.
Överseende mot domare
Vi ber er att vara överseende mot domarna. De är ofta ungdomar som gör sitt bästa. Det är viktigt att vi visar respekt och stöd för deras insatser.
Föräldrar hejjar, ledarna coachar
Föräldrar är välkomna att heja på laget, men vi ber er att låta ledarna sköta coachningen. Skrik inte ”skjut”, ”passa hit”, ”passa dit” osv. Vi ledare kanske vill att spelarna ska göra något helt annat, och det blir kontraproduktivt när spelarna får olika direktiv. Låt oss tillsammans skapa en positiv och stödjande miljö för våra spelare.
/Christian
24 mar, 23:17 0 kommentarer
Hej Alla,
Vi närmar oss årets träningsläger. Denna årgång i Systemairhallen Skinnskatteberg.
Avresa är redan 4/4 14:00 från parkeringen på Ingarö IP. Vi efterlyser föräldrar som kan bistå att skjutsa. Så för vissa kanske en lektion i skolan får stryka på foten till förmån åt fotboll denna fredag.
Vi kommer ha träningspass i inomhushall fredag - söndag varvat med fys, aktiviteter och teoripass.
Åter på Ingarö söndag 6/4 c:a 18-18:30, mer info kommer komma i chatten inför ankomst.
Boende sker i anslutning till träningsanläggningen.
Packlista:
Sängkläder
Sovkläder
Handduk
Jacka
Träningsoverall
Löparskor
Fotbollsskor
Benskydd
Shorts
Fotbollsstrumpor
Träningströja (Lagets vita träningströja med namn, om ni har)
Tofflor
Vattenflaska
Skavsårsplåster
Hygienartiklar
Egen medicin
Mobil (Tränare kommer ansvara for mobiltid, behöver ni få tag på er spelare under lägret så kontakta ledarna)
Laddare
Hörlurar
Övrig Info:
Även om det är träning inomhus kommer vi spendera tid utomhus, kläder efter väder och komma ihåg att det ännu inte är sommar.
De barn som aldrig bäddad en säng själva kan ett träningspass i sängbäddning vara på sin plats. Alla Spelare inkl ledare kommer bädda sina egna sängar!
Godis, chips, läsk, bars etc är inte med i packlistan och får stanna hemma.
Glöm inte märka era privata prylar!
Ni som hört av er och frågat om man kan följa med, vi undersöker fortfarande den saken.
/Ledarna
24 mar, 22:33 0 kommentarer
Hej alla,
Här kommer en snabb sammanfattning från föräldramötet.
Efter ett starkt 2024 blickar vi nu framåt för 2025, målsättningarna är liknande:
Träning:
Vi kommer träna 3 gånger per vecka, mån, tis och tors. Helger kommer vikas åt träningsmatcher och/eller fys-träning. Under våren kommer vi genomföra ett träningsläger i Skinnskatteberg.
Träningsnärvaro och deltagande ger resultat i den långsiktiga utvecklingen som spelare, så försök uppmuntra era spelare att delta.
Truppen & Ledare:
Vi har pendlat lite i antal spelare och efter några nya och ny-gamla tillskott är vi 47 spelare.
Tyvärr har vi tappat någon ledare under vintern och vissa som inte kan, pga arbetssituation och dyligt, ställa upp lika mycket som innan. Känner man att man vill ställa upp och leda på träningar och matcher, vill bistå med insamlingar, försäljningar eller aktiviteter säg gärna till.
St Erikscupen:
Vi har anmält 4 lag till 2025 års ligaspel. Nytt för i år är att vi spelar 7vs7 Stor, dvs antalet spelare är detsamma men planen är större.
Cuper:
Vi planerar som förra året att göra 4 cuper, DaleCarlia, Skärgårdscupen och två cuper under hösten. Minst en av dessa cuper kommer vara nivåanpassad och resterande blandade lag.
Några avslutande punkter:
2 mar, 20:26 0 kommentarer
Hej alla,
Även om vädret fortfarande är opålitligt och kylan ännu inte riktigt släppt taget så startar säsong 2025 "mer" på riktigt nästa vecka.
Vårschemat ligger inlagt med 3 träningar per vecka, måndag, onsdag och torsdag. Helgerna kommer vi försöka vika åt träningsmatcher innan St Erikscupen startar efter påsk.
Tyvärr kommer fotbollens schema krocka med Innebandyn, det är olyckligt och något vi försökt få klubben att ha med i planeringen. Men tyvärr denna säsong har det inte fungerat.
Föräldramöte ligger inplanerat i kalendern och vi väntar på bekräftelse från kansliet att vi kan köra men håll utkik i kallelserna.
Mvh
Ledarna
27 okt 2024 0 kommentarer
Hej alla,
Sedan vinterns tappra lirare som gled runt på ett istäckt IP har vi genomfört en fotbollssäsong som kommer sträcka sig över 11 månader, 162 matcher och ~130 träningar. Vi har genomfört ett ligaspel i St Erikscupen med 5 lag, åkt med 4 lag till 4 olika cuper (DaleCarlia Cup, Ingarö Skärgårdscup, Oktoberpokalen och Nackamästerskapen) och genomfört ett träningsläger.
Innan vi går vidare från detta vill jag tacka alla våra engagerade föräldrar som hjälper oss och ser till att spelarna är förberedda, är på plats och ställer upp med arbetspass, skjuts och mycket annat!
Jag vill också rikta ett stort tack till ledarstaben som gjort allt detta möjligt! Utan er aldrig sinande brunn av energi och engagemang hade vi lyckats med detta!
Ingångspunkterna till detta år var att utmana fler spelare på rätt nivå, har vi lyckats med det?
Det finns givetvis både positiva saker vi kan ta med oss från denna säsong och saker vi kan utveckla ytterligare. Vi införde ett lag i nivå Svår i St Erikscupen samtidigt som vi behöll de tidigare lagen, 2 i Medel och 2 i Lätt. Anledningen till detta var att kunna vara en attraktiv klubb att träna i även för de spelarna som kommit längre i utvecklingen. Vi genomförde Oktoberpokalen som var en nivåindelad cup samtidigt som vi behöll antalet cuper där vi åker som ett ”stort” lag.
Det har varit ett spännande år där vi sett stor utveckling både individuellt och i gruppen för alla nivåer.
En av våra grundtankar är att vi ska kunna rotera laget, låta spelarna spela i olika nivåer och olika positioner under en enskild match och över tid. Detta tror vi ger större långsiktig utveckling för spelarna, de ställs inför olika utmaningar och beslut som de måste hantera under en match.
Att vi dessutom har en trygg träningsmiljö där alla kan spela fotboll och utvecklas i sin takt tror jag gjort att vi behållit många spelare, vi avslutar säsongen med en spelarlista på 47 spelare vilket är otroligt roligt!
När vi nu närmar oss slutet för säsongen men även planeringen inför nästa så tar vi gärna emot feedback, positiv eller konstruktiv, muntlig eller skriftlig. Det som passar er och för att göra nästa säsong ändå bättre!
Så vad händer framåt:
November: Inomhusträning + tisdag/torsdag utomhus (i mån av väder). Planeringsmöte för ledarna inför 2025. Avslutningsmiddag.
December: Inomhusträning, lottförsäljning, intresseanmälan inför säsong 2025.
Januari: Inomhusträning + Utomhus (i mån av väder), Infomöte föräldrar inför.
Så även om fotbollen puttrar på i lite lägre takt vill jag från min sida tacka för en väldigt kul säsong.
Christian
Ps. Om någon förälder kan hjälpa oss med lottförsäljningen skulle det vara oerhört uppskattat! Kan vi genomföra detta en gång om året så hoppas vi att pengarna ska räcka och vi slipper sälja andra saker under säsongen. Ds.
Ons 30/4
15:00-16:30 |
Träning
Ingarö IP |
Tor 1/5
11:00-12:30 |
Träning
Ingarö IP |
Fre 2/5
16:15-18:15 |
Kafeteriabemanning
Vargens kafé föreningshuset |
Fre 2/5
18:00-20:00 |
Kafeteriabemanning
Vargens kafé föreningshuset |
Lör 3/5
11:45-15:00 |
Boo FF - Ingarö IF
Myrsjö IP |
Lör 3/5
12:15-14:15 |
Bemanning kafeterian
Vargens kafé föreningshuset |
Lör 3/5
14:15-16:15 |
Bemanning kafeterian
Vargens kafé föreningshuset |
Lör 3/5
16:15-18:15 |
Bemanning kafeterian
Vargens kafé föreningshuset |
Sön 4/5
12:30-14:30 |
Bemanning kafeterian
Vargens kafé föreningshuset |
Sön 4/5
13:45-15:45 |
Match mot Gustavsbergs IF FK Vit
Ingarö IP 21 |